Leerdoelen en acties
Leerdoel voor samenwerken
Vertrouwen op de prestaties van een ander, dus meer nee zeggen tegen dingen die gedaan moeten worden. Ik onderneem zelf graag dingen zodat ik daar ook de controle over heb. Als ik denk dat ik het zelf beter kan neem ik de taken graag op me. Ik moet dus leren om de dingen af te dragen aan mijn teamgenoten en hen daar de verantwoordelijkheid voor geven.
Acties
• Goede planning maken en mij daar ook aan houden zodat ik niet teveel kan inplannen voor mezelf.
• Vragen wat de kwaliteiten van een ander zijn en die toepassen op de juiste momenten.
• Mijn minder sterke kwaliteiten helder stellen zodat ik deze kan compenseren met de kwaliteiten van een ander.
• Meer om hulp vragen tijdens een project als ik ergens niet uit kom.
• Een samenwerkingscontract maken en mensen erop wijzen als ze zich niet aan de afspraken houden.
• De training van New Heroes die hierbij past is:
o Controlefreak
o Lastige medewerkers

Einddoel
Ik hoop dat ik, door middel van deze acties, meer als een team ga samenwerken en ook vertrouwen krijg in de prestaties van mijn teamgenoten.
Waarom dit leerdoel?
Ik ben van mezelf een beetje perfectionistisch en ik wil graag goede prestaties leveren. Ik vind het lastig om taken aan een ander te geven omdat ik niet zeker weet of zij iets goeds inleveren. Wel ben ik van mening dat je in teamverband de beste prestaties haalt, je krijgt dan verschillende perspectieven van andere mensen en als je deze verwerkt kom je meestal tot een mooi resultaat. En dat is uiteindelijk wat we allemaal willen.
Eindconclusie
Wat werkte er?
Het maken van een planning elk blok heeft me enorm geholpen. Hierdoor had ik goed op een rijtje wat er allemaal moest gebeuren voor de tentamenweek en wanneer de deadlines waren. Ook heb ik in de aantal blokken veel feedback opgehaald vanuit verschillende omgevingen. Hieruit bleek grotendeels dat iedereen dezelfde kwaliteiten benoemden en ook dezelfde valkuilen. Daardoor heb ik meer inzicht gekregen over mijzelf en weet ik waar ik nog aan kan werken. Vooral in blok 4 was het samenwerkingscontract essentieel. In het einde van het jaar is iedereen toch wat lakser dan aan het begin en moet je er dus voor zorgen dat iedereen zich wel aan de afspraken houdt. Zo niet kan je verwijzen naar het samenwerkingscontract.
Wat werkte er niet? En waarom?
Sommige trainingen van New Heroes waren toch niet helemaal handig, of paste bij mij op dat moment.
Wat blijf ik doen?
Ik blijf planningen maken, ook voor naast school want dat geeft veel structuur. Ook blijf ik feedback vragen want mijn kwaliteiten en valkuilen kunnen in de loop der tijd natuurlijk veranderen.
Wat ga ik anders doen in de toekomst?
Ik ga mij meer aan de planning houden, en deze maken aan het begin van het blok. Ik maakte de planning nu een week voor de tentamenweek. Ook ga ik andere acties bedenken per blok waar ik op dat moment aan toe ben.
Doel bereikt?
Ik heb grotendeels mijn doel wel bereikt want heb mijn kwaliteiten en valkuilen heel helder. Dit was in het begin van blok 1 nog niet en nu wel. Zo kan ik daar rekening meehouden en daarin verbeteren.
Leerdoel voor zelfregie
Meer op de details letten, als er specifieke dingen gedaan moeten worden dan zie ik vaak dingen over het hoofd. Vaak ben ik te druk bezig met andere dingen dan met het ding waar ik mee bezig moet zijn. Ik wil graag nauwkeuriger werken zodat ik belangrijke dingen niet vergeet. Ik wil mijn focus leren houden op een specifiek ding en dat ook goed afmaken.
Acties
• Geconcentreerd werken, dus op een rustige plek en maar met 1 ding bezig zijn.
• Mediteren, rust in mijn hoofd hebben zodat ik me volledig kan focussen op 1 ding.
• Telefoon wegleggen als ik ergens mee bezig ben.
• Elke avond 5 bladzijdes uit mijn boek lezen om mijn hoofd leeg te maken voor het slapen.
• Op een zelfstudie dag hardlopen als een soort pauze.
• De trainingen van New Heroes die hierbij passen:
o Timemanagement
o Mediteren
o Stress
o Ontspanningstraining Jacobson
o Focus

Einddoel
Ik hoop dat ik meer rust in mijn hoofd vind, zodat ik meer tijd heb om op de details te letten, zodat ik ze ook niet over het hoofd kan zien. Dit kan ik vinden door mijn acties uit te voeren.
Waarom dit leerdoel?
Als ik een opdracht moet doen, denk ik vaak meteen 'out of the box'. Iets wat veel mensen vaak wel lastig is, bij mij is het tegenovergestelde een uitdaging. Ik moet vaker eerst goed lezen wat de opdracht is en wat er van mij verwacht wordt, voordat ik allemaal niet realistische plannen maak. Het is namelijk zonde van mijn tijd om tijd in iets te steken terwijl dat helemaal niet noodzakelijk is.
Eindconclusie
Wat werkte er?
Dit is verreweg het leerdoel waar ik het meest aan heb gehad. Ik was aan het begin van het jaar enorm gestrest of ik alles wel goed deed en daardoor vergat ik ook belangrijke dingen. Nu ben ik veel meer relaxt, werk ik met lijstjes en heb meer structuur. Dit merk ik aan de manier hoe ik met school om ga, maar ook daar buiten.
Wat werkte er niet? En waarom?
Sommige trainingen van New Heroes vond ik niet heel goed op het stress gebied. De theorie vond ik handig om te weten, maar de manier om het te verhelpen vond ik niet heel sterk.
Wat blijf ik doen?
Ik blijf de app gebruiken, mijn telefoon weg leggen en lezen voor het slapen gaan. Dit werkt zo goed, ik kon eerst nauwelijks in slaap komen, maar nu val ik heel snel in slaap.
Wat ga ik anders doen?
Ik ga de New Heroes trainingen niet doen op het gebied van stress of meditatie.
Doel bereikt?
Dit leerdoel komt heel dichtbij het doel. Natuurlijk neig ik in stress situaties nog steeds om in de stress te schieten, maar ik denk steeds vaker na over wat ik dan beter kan doen. Dit moet gewoon automatisme worden en dan heb ik mijn doel bereikt.
Leerdoel voor leiderschap
Ik zou graag mijn teamgenoten enthousiast willen maken en op een positieve manier willen stimuleren om opdrachten uit te voeren.
Acties
• Mijn teamgenoten vertellen wat we kunnen bereiken als we ons doel halen.
• Leuke dingen met het groepje doen zodat er een positieve sfeer in de groep komt, zoals in de pauze voetballen.
• Ook positieve dingen benoemen als mijn teamgenoten en niet alleen de negatieve dingen.
• De trainingen van New Heroes die hierbij passen:
o Ik? Leidinggeven
o Resultaat gericht managen
o Teamleiderschap
o Persoonlijke uitstraling
o Hoe bouw ik een team?
o Teamcultuur
o Aandachtig luisteren
o Commercieel adviseren

Einddoel
Ik hoop dat kan groeien in mensen aansturen en ze ook enthousiast houden. Mijn doel is niet dat mensen mij zien als een leider maar dat ik mensen goed kan sturen in wat ze het best kunnen doen, en hen laten doen wat gedaan moet worden voor succes.
Waarom dit leerdoel?
Uit mezelf neem ik vaak de leider rol op me. Dit is niet omdat ik graag de baas wil zijn, maar omdat ik alles onder controle wil houden onder het motto om een goede prestatie te leveren. Het is niet fijn om gecommandeerd te worden om iets te doen, dan is het eindresultaat vaak ook niet wat je had willen verwachten. Een leider moet de groep kunnen motiveren en enthousiast maken, en dan presteer je de beste prestaties. Tijdens de opleiding werk je veel in projectgroepen en dan komt dit leerdoel goed van pas.
Eindconclusie
Wat werkte er?
Bij dit leerdoel hebben de trainingen van New Heroes heel erg geholpen, ik wist niet goed hoe ik met leidinggeven moest omgaan en deze theorie en oefeningen hebben heel erg geholpen.
Wat werkte er niet? En waarom?
De acties die ik zelf had bedacht hebben niet erg geholpen of maar van korte duur. Ik heb erg gemerkt dat ik het lastig vind om continu in de leider positie te staan en dat ik soms ook even naar de achtergrond wil.
Wat blijf ik doen?
Ik heb nu veel theorie gelezen en wat ik blijf doen is over leiderschap leren.
Wat ga ik in de toekomst anders doen?
Ik ga later een cursus nemen over leiderschap. In de toekomst ga ik niet direct de leider rol op mij nemen maar bijsturen waar nodig. Ook ga ik proberen om eerst mijn projectleden beter te leren kennen zodat ik geen verkeerde inschattingen over een persoonlijkheid kan maken.
Doel bereikt?
Dit leerdoel is nog het meest ver van het doel. Ik vind het erg lastig om de leiding te nemen en hoe ik dit moet overbrengen op mijn projectleden.
Leerdoel voor zelfbeheersing
Doorzetten tot een bepaald moment en wanneer dat gehaald is ook stoppen. Ik neem vaak veel hooi op mijn vork en daardoor maak ik andere dingen niet af, terwijl dat wel zou moeten.
Acties
• Van tevoren een doelstelling opschrijven en als deze gehaald is ook niet meer verder gaan.
• Iemand mijn doelstelling vertellen en dat hij/ zij er ook voor zorgt dat ik niet verder ga.
• Mijn ideeën die ik verzin, nadat de doelstelling al gehaald is , opslaan en voor een later moment gebruiken.
• De trainingen van New Heroes die hierbij passen:
o Doelen bereiken
o Grenzen stellen
o Mijn passie?

Einddoel
Ik hoop dat ik mezelf beter kan beschermen tegen stress en niet doordraaf in mijn ideeën. Het zijn meestal onhaalbare ideeën en dat kan je alleen maar teleurstellen.
Waarom dit leerdoel?
Ik ben erg gemotiveerd als ik aan een leuke opdracht mag werken. Er komen wilde plannen naar boven en ik wil overal meteen aan beginnen. Ik ga maar door en door en door. Maar uiteindelijk maak ik mezelf gek, en zijn de meeste ideeën niet realistisch en dan heb je veel teleurstellingen. Dit heb ik al vaak meegemaakt rondom school opdrachten maar ook na school. Om teleurstellingen te voorkomen ( want dat is nooit fijn ) heb ik dit leerdoel bedacht en lijkt me fijn als ik hiermee aan de slag kan.
Eindconclusie
Wat werkte er?
De trainingen van New Heroes hebben bij dit leerdoel ook erg geholpen. Heb nu veel beter mijn grenzen kunnen stellen. Aan het einde van dit blok ben ik erachter gekomen dat iedereen uiteindelijk blij is als je je grenzen helder hebt. Zo zijn er ook geen misverstanden over verwachtingen.
Wat werkte er niet? En waarom?
De zelf bedachte acties hebben hier ook niet echt geholpen. Ik had mijn doelstelling aan het einde ook vaak weer veranderd terwijl dat natuurlijk niet de bedoeling was.
Wat blijf ik doen?
Ik blijf mijn grenzen duidelijk aangeven en ik ga daar niet voorbij.
Wat ga ik in de toekomst anders doen?
Bij mijn standpunt blijven als het gaat om mijn grenzen. Ik heb toch nog best vaak ja gezegd terwijl ik eigenlijk nee tegen iets moest zeggen. Uiteindelijk werd ik dan ziek omdat ik dan niet genoeg rustmomenten had genomen. Dat moet ik voorkomen, en dus echt bij mijn standpunt blijven.
Doel bereikt?
Ik had niet verwacht aan het begin van het blok dat ik zo snel zou groeien in dit leerdoel. Omdat ik erg enthousiast bent wil ik alles meemaken. Ik heb wel geleerd dat het uiteindelijk alleen maar averechts werkt dus ik heb er veel van geleerd. Dus ja ik heb mijn doel wel bereikt, maar ik ga nog steeds verder met oefenen.
Leerjaar 2
De leerdoelen die ik zou willen toevoegen zijn het samenwerken en nog meer de focus leggen op leiderschap. Dit gaat nog steeds niet helemaal goed en wil dat wel graag gaan leren. Ook het overbrengen van lastige situaties wil ik graag gaan oefenen, dus hoe je iemand het best feedback kan geven zonder dat diegene gekwetst wordt.
Bewijs voor de acties
Bewijs acties voor blok 1
Bewijs voor de acties voor leerdoel 1:

Dit is de eerste planning die ik heb gemaakt, dit was een planning voor de tentamenweek van blok 1. Omdat het best wel veel is wat je moet leren heb ik het zo overzichtelijk mogelijk voor mezelf gemaakt en wist ik zo wat ik elke dag moest doen voor bepaalde toetsen.
Samenwerkingscontract:
Dit is een samenwerkingscontract van projectgroep A26 vanuit het eerste blok. Hierin staan regels beschreven die iedereen moet nakomen om zo een eerlijke verdelen te creëren. Als iemand deze niet nakomt kan dit als gevolg leiden dat iemand de groep uit wordt gezet.

Certificaat van de training van New Heroes : Controlfreak

Certificaat van de training van New Heroes: Lastige medewerkers
Bewijs voor de acties voor leerdoel 2:

Dit plaatje komt van een advertentie van een meditatiecentrum. Omdat in mijn acties beschreven staat dat ik wil gaan mediteren heb ik me hierop ingelezen en heb ik belangrijke theorie van het mediteren zelf gelezen.

Mijn moeder heeft een mailtje gestuurd naar een bekende van haar die zijn eigen meditatie praktijk heeft. Helaas is hier niks uitgekomen maar hij heeft me wel aangeraden om een aantal jaren later terug te komen. Zijn oefeningen die hij nu aanbiedt zijn erg heftig en is niet verstandig om een minderjarig nu te laten doen.
Bewijs voor de acties van leerdoel 3:

Samen met de klas hebben we gevoetbald. We zaten de hele dag al binnen en hadden wat afleiding nodig. Lekker sporten werkt erg goed, daarna konden we weer geconcentreerd verder aan onze projecten.

Om een creatieve mind te krijgen, ben ik met mijn projectgroepje gaan brainstormen. Er waren geen foute antwoorden en je moest alles opschrijven wat je in je hoofd had bedacht. Nadat we dit hadden gedaan zijn er een paar goede ideeën uitgekomen. Dus het was goed dat we het hadden gedaan!
Bewijs voor acties blok 2
Bewijs voor acties van leerdoel 1:

Ook dit blok heb ik een planning gemaakt voor de tentamens die we kregen. Ik heb me dit blok meer aan de planning gehouden dan vorig blok en nu moet het zeker goedkomen!

We hebben voor het tweede blok weer samenwerkingscontracten opgesteld. Eentje voor Marketing en voor commercieel vakmanschap. Dit blok hadden we het wel echt nodig, er is namelijk een groepslid uit het groepje gezet bij Marketing.
Bewijs voor acties van leerdoel 2:

Ik vertelde aan mijn medestudent dat ik wilde gaan mediteren. Hij vertelde mij dat hij dit ook deed aan de hand van een app, genaamd 'headspace'. Ik heb deze meteen gedownload.

Nadat ik de app had gedownload ben ik meteen gaan luisteren en het heeft me heel erg geholpen. Je hebt 3 minuten per dag even niks aan je hoofd, en het verbaasd je hoe gespannen je was voor die 3 minuten.

Als je elke dag een meditatie doet kan je een streak opbouwen en krijg je er een quote bij.

Vanuit school werd er een hoor college aangeboden. Deze ging over stress en motivatie. Hij vertelde dat we geen aantekeningen moesten maken en de informatie moesten aanhoren alsof we muziek aan het luisteren waren. Ik heb enorm veel geleerd van deze college.
Bron: https://leroynaarden.nl/


Dit is het boek dat ik heb gekozen voor de actie, waaruit ik 5 bladzijdes moet lezen elke avond. Ik heb dit boek gekocht in de zomervakantie in 2018 dus ik ben al bezig in het boek. Maar in de drukte van school, werk en hobby's heb ik er nauwelijks meer uit kunnen lezen. Met dit leerdoel lees ik weer en heb ik meer rust in mijn hoofd voor het slapen gaan.


Ik ben bezig met de cursus op New Heroes: Timemangement. Ik ben zoals u kunt zien op de helft, en zal het afmaken in blok 3.
Bewijs voor acties blok 3
Bewijs voor acties leerdoel 1
Net als in blok 1 en 2 heb ik dit blok ook weer een planning gemaakt. Dit keer heb ik gekozen voor lichte kleuren, zo blijft de tekst beter zichtbaar maar zie je wel in één oogopslag welk vak er gedaan moet worden.

In blok 3 hebben we ook weer een samenwerkingscontract opgesteld. Dit blok hebben we gewerkt met streepjes. In het contract staan regels waar iedereen zich aan moet houden, zo niet zijn er consequenties.

Dit blok heb ik een taakverdeling gemaakt. Het einde van het blok kwam al inzicht en we raakte als projectgroep het overzicht een beetje kwijt. Ik heb toen alle punten die nog gedaan moesten worden op een rijtje gezet en daar iemand aan gekoppeld die de taak moest doen.

Bewijs voor acties leerdoel 2

Ik heb in dit blok veel hardgelopen, als ik sport krijg ik er veel energie voor terug. Dan maak je even je hoofd leeg en kan je daarna veel geconcentreerder aan het werk. Dat bevorderd niet alleen je gezondheid maar ook de kwaliteit van het werk.







Dit is de yoga die ik sinds kort volg, Yin Yoga. Dit is een soort intensieve yoga waarbij je in een lastige positie gaat zitten voor een korte tijd en wanneer je weer in een normale houding zit krijg je een bepaald gevoel. Het voelt een beetje als een soort warme gloed die je over je heen krijgt. Ik zit eraan te denken om lid te worden maar ik ga eerst andere soorten yoga nog oefenen.
Bron: https://yogacentrumdharma.nl/
Bewijs voor acties van leerdoel 3



Certificaat: Resultaat gericht managen
Bron: https://www.newheroes.com/nl/trainingen/resultaat-gericht-management/

Certificaat: Teamleiderschap
Bron: https://www.newheroes.com/nl/trainingen/teamleiderschap/teamleiderschap/JourneyCertificateTemplate/
Bewijs voor acties van leerdoel 4

Certificaat: Doelen bereiken
Bron: https://www.newheroes.com/nl/trainingen/doelen-bereiken/doelen-bereiken/JourneyCertificateTemplate/

Certificaat: Grenzen stellen
Bron: https://www.newheroes.com/nl/trainingen/grenzen-stellen/grenzen-stellen/JourneyCertificateTemplate/


Ik heb de app 'Duolingo' gedownload. Ik was namelijk nieuwsgierig hoe de Spaanse taal in elkaar zat. Het is een wereldtaal en het lijkt me enorm handig als je deze beheerst. Het is een leuke vorm van een taal leren en het gaat ook erg gemakkelijk. De Franse taal heb ik al een beetje onder de knie, en Frans lijkt erg op Spaans dus dat maakt het wat gemakkelijker en leuk.

Vanuit school werd er een gastles georganiseerd over motivatie. De gastsprekers vertelden hoe wij eigenlijk een tentamen leren, namelijk een dag van te voren. Iedereen weet dat het niet slim is, maar toch doen we het allemaal. Hoe komt dat eigenlijk? Hierover kregen we veel uitgelegd en was erg leerzaam.
Bewijs voor blok 4
Bewijs acties voor leerdoel 1


Certificaat ontsppaningstraining Jacobson

Certificaat persoonlijke uitstraling

Certificaat Hoe bouw ik een team?
https://www.newheroes.com/nl/trainingen/hoe-bouw-ik-een-team/2/JourneyCertificateTemplate/

Certificaat Teamcultuur
https://www.newheroes.com/nl/trainingen/teamcultuur/teamcultuur/JourneyCertificateTemplate/
Maak jouw eigen website met JouwWeb