Learning loop bij leerdoel 1 samenwerken:
In blok 1 had ik een projectgroepje waarmee ik erg goed kon samenwerken. Ik had veel vertrouwen in de prestaties van iemand anders uit mijn projectgroepje. In blok 2 ging het samenwerken wat stroever en hadden we meer tijd nodig voordat we elkaar echt vertrouwden. In de laatste weken ging het wel beter maar daarvoor hebben veel gesprekken met elkaar moeten voeren. In blok 1 had ik dus minder aan dit leerdoel maar in blok 2 heb ik veel gehad aan de acties die ik heb gedaan. Naarmate het blok merkte ik dat ik er steeds beter mee om kon gaan, en dat heeft me erg geholpen.
Learning loops bij leerdoel 2 zelfregie:
Toen we voor het eerst naar school gingen was dat natuurlijk allemaal best spannend, nieuwe school, nieuwe stad en nieuwe mensen. Hier moet je even aanwennen en zorgt, vooral in het begin, voor stress. Vanuit blok 1 heb ik dus ook dit leerdoel opgesteld en ben ik hard bezig om mezelf rust te geven op stress gevende momenten. Ik merk dat ik hier steeds beter in wordt. Vooral na het hoorcollege ben ik erachter gekomen dat je in je hoofd jezelf gek maakt en zegt dat een aantal factoren je stress geven, terwijl dit niet waar is. Sindsdien heeft dit me erg geholpen maar ik ben nog niet op het punt dat ik denk dat ik alles onder controle heb. Dus in de volgende blokken ga ik hier zeker mee door.
Learning loops bij leerdoel 3 leiderschap:
In blok 1 had ik niet de rol van de leider, ik was meer de assistente en dit beviel me goed. Ik was niet de verantwoordelijke om alles goed in te leveren, en ik was niet het eerste aanspreek punt als er iets fout ging. Wel regelde ik voornamelijk alle dingen. De taakverdeling en zorgen dat alles op tijd af is waren een van mijn taken. In blok 2 was dit anders, er werd weinig initiatief getoond vanuit de projectleden en er miste een teamspirit. Ik heb de leider rol toen maar op me genomen, maar kwam er al snel achter dat ik dit niet wilde zijn. Ik had het gevoel dat ik buiten de groep viel en dat ik moest vechten voor mijn plekje, dat is niet voor mij weggelegd. Uiteindelijk is alles wel goed gekomen en heeft iedereen zijn taken uitgevoerd. Ik merk wel dat er nog veel werk aan de winkel is met betrekking 'een goede leider worden'. Ik vind het onwijs lastig en ga hier zeker meer mee aan de slag in de volgende blokken.
Learning loops bij leerdoel 4 zelfbeheersing:
Omdat de samenwerking in blok 1 zo goed ging nam ik vaak extra dingen op mij. Ik bedacht dingen die we konden doen maar dat was helemaal niet nodig. Ik had de tijd en mogelijkheid om dingen erbij te doen. In blok 2 was dit anders. Ik was vaak bezig met het feit dat ons team geen team was, en ik probeerde dit wel te creëren. Ik had dus geen tijd om extra dingen erbij te bedenken, en ook geen motivatie voor omdat het vaak niet werd gewaardeerd als die dingen extra energie zouden kosten. Dus een geluk bij een ongeluk, dit leerdoel was niet echt van toepassing in dit blok.
Learning loops leerdoel 1 samenwerken:
Je merkt dat de energie aan het begin van het jaar wat minder is dan nu. Dat merk ik ook bij mezelf, vooral ik nu niet meer een groot doel voor ogen heb, namelijk mijn propedeuse halen. Dat neemt niet weg dat ik niet meer mijn best doe want ik wil alsnog alle andere punten halen die er te halen zijn. Ik laat nu wel veel meer taken over aan mijn huidige projectgroepje. Waar ik vroeger extra werk in stak en waar ik soms teveel deed wat nodig was heb ik dit blok niet meer gedaan.
Learning loops leerdoel 2 zelfregie:
Dit leerdoel heeft me heel veel gegeven, ik heb hier het meest van geleerd. Ik merk nu hoe chaotisch ik in mijn hoofd was en dat ik andere dingen niet meer zag. Ik heb nu meer tijd voor dingen die ik echt leuk vindt. Ik kan veel meer genieten van kleine momenten en ik ben echt gelukkiger. Er is nog veel meer te leren op het gebied van je rust vinden en daar ga ik zeker nog mee aan de slag.
Learning loops leerdoel 3 leiderschap:
Dit leerdoel vind ik nog steeds erg lastig. In dit blok heb ik de leider rol niet op me genomen, wel sprong ik bij waar nodig. Ik was niet te vinden op de voorgrond maar ik zorgde er wel voor dat alles nog wel goed verliep. Ik weet nog niet of de leider rol überhaupt voor mij is weggelegd maar dat probeer ik nog te ontdekken. Mijn interesse om dit te leren is er wel en ik hoop dat het wel voor me is weggelegd. Ik weet wel dat ik het nu enorm lastig vind vooral omdat niet iedereen even gemotiveerd is en niet dezelfde doelstelling heeft voor een bepaald project. Toch moet je het samen doen en probeer je toch iedereen te motiveren. Ik moet hier in blok 4 nog wel mee aan de slag gaan want in dit blok heb ik niet veel aandacht gestoken in het leren van teamleiderschap.
Learning loops leerdoel 4 zelfbeheersing:
In dit blok heb ik veel meer taken aan andere mensen gegeven. Ik merkte dat in het begin niet alle opdrachten werden gemaakt, maar ik was ook niet de persoon die ze dan toch wel ging maken. Ik heb mijn doel gesteld voor dit blok en daar houdt ik me aan. Ik heb iedereen natuurlijk wel geholpen als ze dat nodig hadden, en ik heb ook de hulp gekregen die ik nodig had. De samenwerking in dit blok ging wel beter dan in vorig blok. We hebben uiteindelijk alle projecten wel met z'n alle gedaan en iedereen voelde wel zijn verantwoordelijkheid. Uiteindelijk was er ook niet één leider, ik hield wel het overzicht samen met een andere groepsgenoot. Zo konden we elkaar mooi aanvullen waar nodig. Het doelen en grenzen stellen is dit blok zeker gelukt, als leerpunt zou het in het vervolg nog wel wat helderder mogen zijn. Dat ik de doelen en grenzen aan het begin van het blok ook echt op papier zet bijvoorbeeld.
Learning loops leerdoel 1 samenwerken
In dit blok heb ik alleen nog samengewerkt met mijn projectgroepje uit blok 3 voor de herkansing. Deze samenwerking ging moeizaam, omdat je elkaar weinig ziet en weinig tijd hebt naast je stage om dan nog aan school te werken. Op mijn stagebedrijf moet ik natuurlijk ook samenwerken, ik heb geleerd dat communicatie hierin een erg belangrijke is. Als je aangeeft wat wel en niet haalbaar is kom je ook niet in de problemen, en weet ik wat er van mij verwacht wordt. Ik vind de samenwerking in de setting op mijn stagebedrijf veel fijner dan op school, iedereen weet wat er van haar of hem verwacht wordt, en iedereen streeft dit ook na.
Learning loops bij leerdoel 2 zelfregie
Ik heb het gevoel dat ik dit leerdoel redelijk goed heb volbracht dit jaar. In het begin van het jaar was ik erg onzeker of ik alles wel goed deed, daar kreeg ik ook erg veel stress van. Nu zit ik aan het einde van het jaar, en gaat het me een stuk makkelijker af. Ik ben niet laks geworden in de dingen die ik moet doen maar ik heb veel meer geleerd om rustmomenten in te schakelen als ik merk dat het teveel wordt. Het gaat soms natuurlijk nog wel mis maar daar ik leer ik dan weer van. Ik sport nu meer, en naast hardlopen en hockey, wielren ik soms ook nog tussendoor.
Learning loops bij leerdoel 3 leiderschap
Dit blok heb ik niet gewerkt in projectgroepen maar vooral voor mezelf en moest vooral mezelf verantwoorden en de leiding over mezelf nemen. Ik heb in dit blok dus niet goed kunnen oefenen om de leiding te nemen over de projectgroep. Dit leerdoel heeft wel goed geholpen om mezelf tegen te komen, ik kan niet dingen uitstellen of aan iemand anders overdragen.
Learning loops bij leerdoel 4 zelfbeheersing
Omdat ik in dit blok stage loop en er veel nieuwe dingen op mijn pad komen zeg ik nauwelijks nee tegen. Ik weet niet of dat slecht is want in zo'n periode leer je ontzettend veel en moet je ook erbij zijn bij veel dingen. Ik merk wel dat ik aan het einde van de dag helemaal gesloopt ben en op vrijdag al helemaal. Het is erg intensief dus de dingen die ik naast school deed kan ik nu niet meer naast stage doen. Maar ik merk dat ik zoveel leer, en dat vind ik echt heel erg leuk.
Maak jouw eigen website met JouwWeb